مجله اینترنتی گنجیت
امروز : پنج شنبه ۱۸ - ۰۹ - ۱۳۹۵ می باشد

میوه های پاییزی که برای دیابتی‌ها مضر است+عکس

میوه های پاییزی که برای دیابتی‌ها مضر است+عکس

میوه های پاییزی که برای دیابتی‌ها مضر است+عکس
میوه های پاییزی که برای دیابتی‌ها مضر است+عکس

بر شیوه کار سلولهای بتا پانکراس, درشت مغذی ها چه تاثیری دارند؟+عکس

بر شیوه کار سلولهای بتا پانکراس, درشت مغذی ها چه تاثیری دارند؟+عکس

بر شیوه کار سلولهای بتا پانکراس, درشت مغذی ها چه تاثیری دارند؟+عکس
بر شیوه کار سلولهای بتا پانکراس, درشت مغذی ها چه تاثیری دارند؟+عکس

نصب مودم adsl مدل+عکس

نصب مودم adsl مدل+عکس

نصب مودم adsl مدل+عکس
نصب مودم adsl مدل+عکس

فال روزانه یکشنبه 21 شهریور 95

فال روزانه یکشنبه 21 شهریور 95

فال روزانه یکشنبه 21 شهریور 95
فال روزانه یکشنبه 21 شهریور 95

چطور حامله شویم+عکس

چطور حامله شویم+عکس

چطور حامله شویم+عکس
چطور حامله شویم+عکس

چرا بارداری بعد از 35 سالگی سخت تر…+عکس

چرا بارداری بعد از 35 سالگی سخت تر…+عکس

چرا بارداری بعد از 35 سالگی سخت تر…+عکس
چرا بارداری بعد از 35 سالگی سخت تر…+عکس

سلامت دارندگان گروه خونی O بیش از همه در خطر است!+عکس

سلامت دارندگان گروه خونی O بیش از همه در خطر است!+عکس

سلامت دارندگان گروه خونی O بیش از همه در خطر است!+عکس
سلامت دارندگان گروه خونی O بیش از همه در خطر است!+عکس

مقاله در مورد رضايتمندي+عکس

مقاله در مورد رضايتمندي+عکس

مقاله در مورد رضايتمندي+عکس
مقاله در مورد رضايتمندي+عکس

برفک واژن: علائم و نشانه‌ها، تشخیص و درمان+عکس

برفک واژن: علائم و نشانه‌ها، تشخیص و درمان+عکس

برفک واژن: علائم و نشانه‌ها، تشخیص و درمان+عکس
برفک واژن: علائم و نشانه‌ها، تشخیص و درمان+عکس

گوش و نحوه تمیز کردن آن+عکس

گوش و نحوه تمیز کردن آن+عکس

گوش و نحوه تمیز کردن آن+عکس
گوش و نحوه تمیز کردن آن+عکس

مشکلات گوشیهای طرح اصلی+عکس

مشکلات گوشیهای طرح اصلی+عکس

مشکلات گوشیهای طرح اصلی+عکس
مشکلات گوشیهای طرح اصلی+عکس

اگر کودک اضافه وزن داشت، چه باید کرد؟+عکس

اگر کودک اضافه وزن داشت، چه باید کرد؟+عکس

اگر کودک اضافه وزن داشت، چه باید کرد؟+عکس
اگر کودک اضافه وزن داشت، چه باید کرد؟+عکس

کاهش درد دندان با میخک+عکس

کاهش درد دندان با میخک+عکس

کاهش درد دندان با میخک+عکس
کاهش درد دندان با میخک+عکس

sms جشن عقد+عکس

sms جشن عقد+عکس

sms جشن عقد+عکس
sms جشن عقد+عکس

چگونه گرسنگی را کنترل کنیم؟+عکس

چگونه گرسنگی را کنترل کنیم؟+عکس

چگونه گرسنگی را کنترل کنیم؟+عکس
چگونه گرسنگی را کنترل کنیم؟+عکس

مادرانی که کودک دارند بخوانند+عکس

مادرانی که کودک دارند بخوانند+عکس

مادرانی که کودک دارند بخوانند+عکس
مادرانی که کودک دارند بخوانند+عکس

گوشی لمسی چند نمونه+عکس

گوشی لمسی چند نمونه+عکس

گوشی لمسی چند نمونه+عکس
گوشی لمسی چند نمونه+عکس

نکاتی ضروری برای پخت غذایی سالم+عکس

نکاتی ضروری برای پخت غذایی سالم+عکس

نکاتی ضروری برای پخت غذایی سالم+عکس
نکاتی ضروری برای پخت غذایی سالم+عکس

اشعار کوتاه و عاشقانه مولانا+عکس

اشعار کوتاه و عاشقانه مولانا+عکس

اشعار کوتاه و عاشقانه مولانا+عکس
اشعار کوتاه و عاشقانه مولانا+عکس

شعر غنی کشمیری – میار ای بخت بهر غرق ما در شور دریا را

شعر غنی کشمیری – میار ای بخت بهر غرق ما در شور دریا را

شعر غنی کشمیری – میار ای بخت بهر غرق ما در شور دریا را
شعر غنی کشمیری – میار ای بخت بهر غرق ما در شور دریا را

مدل پلاک طلا دخترانه 2017 + عکس جدید 96

مدل پلاک طلا دخترانه 2017 + عکس جدید 96

مدل پلاک طلا دخترانه 2017 + عکس جدید 96
مدل پلاک طلا دخترانه 2017 + عکس جدید 96

ارتباط لب تاپ و تلویزیون+عکس

ارتباط لب تاپ و تلویزیون+عکس

ارتباط لب تاپ و تلویزیون+عکس
ارتباط لب تاپ و تلویزیون+عکس
بیوگرافی 98

  • کد مطلب : 57979
  • تاریخ انتشار : ۲۵ - ۰۸ - ۱۳۹۵
  • دیدگاه : 0
  • تفاوت حدیث قدسی با آیات قرآن چیست؟+عکس

    تفاوت حدیث قدسی با آیات قرآن چیست؟+عکس

    تفاوت حدیث قدسی با آیات قرآن چیست؟+عکس

    تفاوت حدیث قدسی با آیات قرآن چیست؟+عکس

    تفاوت حدیث قدسی با آیات قرآن چیست؟+عکس
    تفاوت حدیث قدسی با آیات قرآن چیست؟+عکس

    از آیات مختلف قرآن چنین می , که توأم با ایمان باشد. از آیات مختلف , حدیث قدسی ,خداوند، وحی‌ آیات‌ قرآن‌ را به , ‌داستان‌ پیشین‌ با کمی‌ تفاوت , اگر قرآن‌ با الفاظ ,تفاوت حدیث قدسی با قرآن , آیات قرآن در مورد امر , مخالفت عمر ملعون با نقل حدیث و اتش زدن ,, امروزی هم با پیشرفت وسیع علم , قرآن از بیان آیات ذکر شده تنها , تفاوت های ,دانلود رایگان با لینک مستقیم,دانلود رایگان با لینک مستقیم ,

    فرق حدیث قدسی با قرآن چیست؟

    حدیث قدسی عبارت
    است از کلامی که پیامبر اکرم (ص) از خداوند متعال حکایت کند (و معمولا با
    کلماتی مانند «قال الله» یا «یقول الله» شروع می شود) و در الفاظ آن تحدی و
    اعجازی وجود ندارد، به خلاف قرآن که با الفاظ مخصوصی وحی شده و دیگران در
    آوردن مثل آن عاجزند.

    آیات قرآنی اعجاز دارد اما احادیث قدسی اعجاز ندارد یعنی مخلوقات از
    آوردن مانند قرآن عاجزند اما این مطلب در مورد احادیث قدسی وجود ندارد؛

    به دیگر سخن، آیات قرآن و احادیث قدسی از یک مبدأ سرچشمه می گیرد با این
    تفاوت که احادیث قدسی معجزه و سند رسالت محسوب نمی‏ گردد اما آیات کریمه
    قرآن معجزه و سند رسالت است (و پیامبر اکرم(ص) مأمور به تبلیغ آنها بوده
    است(

    نکته دیگر آن که آیات شریفه قرآن قطعی الصدور است و به تواتر به اثبات
    رسیده و غیر قابل تحریف می‏باشد و کتاب رسمی دین اسلام است، در حالیکه
    احادیث قدسی از چنین امتیازاتی برخوردار نیست.

    به عبارت بهتر، آیات قرآن به تواتر از پیامبر اکرم بدست ما رسیده پس
    قطعی الصدور است اما بیشتر احادیث قدسی چون خبرِ واحد هستند (و نه متواتر)
    لذا قطعی الصدور نیست بلکه ظنی الصدور است یعنی استنادش به پیامبر اکرم (ص)
    قطعی نیست.

    نکته دیگر اینکه آیات‌ قرآن احکام‌ خاصی دارد، مثلاً بدون طهارت
    نمی‌توان‌ به‌ الفاظ آیات دست‌ زد یا نمی ‌توان‌ آن‌ را نجس‌ کرد و اگر
    نجس‌ شد، باید فوراً پاک‌ کرد،‌ ولی‌ حدیث‌ قدسی‌ این‌ احکام‌ را ندارد مگر
    این‌ که‌ کلمة‌ الله‌ یا سائر اسمای‌ مبارکه‌ در حدیث‌ قدسی‌ باشد.

    برخی (مانند ابن‌ حجر هیثمی‌) مجموع‌ احادیث‌ قدسیه‌ای‌ که‌ از پیامبر
    نقل‌ شده‌ را بالغ‌ بر صد حدیث‌ می دانند. عده ای از محدثین این احادیث را
    در مجموعه‌ هایی‌ جمع‌آوری‌ کرده‌اند:
    استاد محمد الصباغ‌ گفته‌: در سال‌ ۱۳۸۹ ، المجلس‌ الاعلی‌ للشئون‌
    الاسلامیه‌ در مصر ۴۰۰ حدیث‌ قدسی‌ از کتاب‌های‌ شش‌گانه‌ و موطأ اهل‌ سنت‌
    جمع‌ آوری‌ کرده و در کتابی دو جلدی به‌ نام‌ «الاحادیث‌ القدسیه‌« منتشر
    کرده‌ است‌ .
    از دانشمندان‌ شیعه‌ نیز، شیخ‌ حر عاملی‌ (مؤلف وسائل الشیعه) ، احادیث
    قدسی پیامبر اکرم (ص) را در کتابی‌ به‌ نام‌ «الجواهر السنیه‌ فی‌
    الاحادیث‌ القدسیه»‌ گردآوری‌ کرده‌ است‌.

    ————————————

    یک نمونه از احادیث قدسی:

    قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: يقول اللَّه عزّ و جلّ: اشتدّ
    غضبي على من ظلم من لا يجد ناصرا غيری (الجواهر السنية (كليات حديث
    قدسى)/ص۳۱۶(

    خشم من سخت است بر كسى كه ستم كند به کسی كه ياورى جز من ندارد.

    پرسش:
    پیامبر اکرم (ص) این احادیث قدسی را از کجا دریافت کرده اند؟

    پاسخ:
    احادیث قدسی حکایت کلام خداوند است که پیامبر اکرم (ص) برای ما بیان کرده
    اند. سخن گفتن پیامبران الهی با خداوند سبحان به گونه های زیر ممکن است که
    در آیه ۵۱ سوره شوری بدان اشاره شده:

    وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ
    وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ
    إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكيمٌ
    هيچ بشرى را نسزد كه خدا با او سخن گويد، مگر از راه وحى يا از پشت حجاب
    غيب يا رسولى [چون فرشته‏] مى ‏فرستد پس فرشته به اذن او آنچه را بخواهد
    وحى مى‏ كند كه او بلند مرتبه و حكيم است

    ————————————-

    توضیح مطلب اینکه، از مجموع آيه چنين بر مى ‏آيد كه راه ارتباط پيامبران با خدا منحصر به سه راه بوده است:

    ۱- القاى به قلب: كه در مورد بسيارى از انبيا بوده است، مانند نوح (ع) كه مى‏ گويد:
    فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا (مؤمنون/۲۷(
    ما به نوح وحى كرديم كه كشتى را در حضور ما و مطابق فرمان ما بساز

    ۲- از پشت حجاب: آن گونه كه خداوند در كوه طور با موسى (ع) سخن مى‏ گفت:
    وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى‏ تَكْلِيماً (نساء/۱۶۴)
    (بعضى “من وراء حجاب” را شامل رؤياى صادقه نيز مى‏ دانند(

    ۳- از طريق ارسال رسول (=فرشته وحی): آن گونه كه در مورد پيامبر اسلام (ص) آمده:
    قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ(بقره/۹۷(
    بگو كسى كه دشمن جبرئيل باشد (دشمن خدا است) چرا كه او به فرمان خدا قرآن را بر قلب تو نازل كرد

    البته وحى بر پيامبر اسلام منحصر به اين طريق نبوده و از طرق ديگر نيز صورت گرفته است.

    اين نكته نيز قابل توجه است كه وحى از طريق القاى به قلب، گاه در بيدارى
    صورت مى‏ گرفته، چنانچه در بالا اشاره شد و گاه در خواب و رؤياى صادقه،
    چنان كه در مورد ابراهيم و دستور ذبح اسماعيل آمده است (هر چند بعضى آن را
    مصداق مِنْ وَراءِ حِجابٍ دانسته ‏اند(

    ————————————–
    پرسش: آیا ما با وجود قرآن نیازی به این احادیث قدسی داریم یا نه؟

    پاسخ:

    من پاسخ شما را با آیات کریمه قرآن که مورد قبول شماست ذکر می کنم:

    قرآن فی نفسه روشن و مبین است و هیچ ابهامی ندارد:

    هذا بَيانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقينَ (ال عمران/۱۳۸(
    اين، بيانى است براى عموم مردم و هدايت و اندرزى است براى پرهيزگاران‏

    يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبيناً (نساء/۱۷۴(
    اى مردم! دليل روشن از طرف پروردگارتان براى شما آمد و نور آشكارى به سوى شما نازل كرديم.

    لَقَدْ أَنْزَلْنا آياتٍ مُبَيِّناتٍ وَ اللَّهُ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (نور/۴۶(
    ما آيات روشنگرى نازل كرديم و خدا هر كه را بخواهد به صراط مستقيم هدايت مى ‏كند

    رَسُولاً يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ مُبَيِّناتٍ لِيُخْرِجَ
    الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى
    النُّورِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً يُدْخِلْهُ
    جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً قَدْ
    أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقاً (طلاق/۱۱(
    رسولى به سوى شما فرستاده كه آيات روشن خدا را بر شما تلاوت مى ‏كند تا
    كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏ اند، از تاريكی ها
    بسوى نور خارج سازد! و هر كس به خدا ايمان آورده و اعمال صالح انجام دهد،
    او را در باغهايى از بهشت وارد سازد كه از زير (درختانش) نهرها جارى است،
    جاودانه در آن مى ‏مانند، و خداوند روزى نيكويى براى او قرار داده است

    اما در عین حال همه کس را یارای استفاده از این نور و روشنایی نیست

    وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ
    لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً (اسراء/۸۲)از
    قرآن، آنچه شفا و رحمت است براى مؤمنان، نازل مى‏ كنيم و ستمگران را جز
    خسران (و زيان) نمى ‏افزايد.

    برای استفاده کامل از تمام این روشنایی یک طهارت باطنی نیاز است:

    إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَريمٌ
    في‏ كِتابٍ مَكْنُونٍ
    لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ
    تَنْزيلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمينَ (واقعه/۷۷ تا ۸۰)
    كه آن، قرآن كريمى است،
    كه در كتاب محفوظى جاى دارد،
    و جز پاكان نمى ‏توانند به آن دست زنند [دست يابند]
    آن از سوى پروردگار عالميان نازل شده

    فلذا یکی از وظایف پیامبر اکرم (ص) تبیین آیات کریمه قرآن معرفی شده:

    وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (نحل/۴۴)
    و ما اين ذكر [قرآن‏] را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شايد انديشه كنند

    وَ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي
    اخْتَلَفُوا فيهِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (نحل/۶۴)
    ما قرآن را بر تو نازل نكرديم مگر براى اينكه آنچه را در آن اختلاف دارند،
    براى آنها روشن كنى و (اين قرآن) مايه هدايت و رحمت است براى قومى كه ايمان
    مى ‏آورند

    بجز مطالب پیش گفته، آیات بسیاری ما را به پیروی از پیامبر اکرم (ص) فرا
    خوانده و معنای این دستور آنست که تبیین و تفصیل دست کم بخشی از دستورات
    خداوند متعال، به پیامبر اکرم (ص) واگذار شده است و اهل ایمان را به پیروی
    بی چون و چرا از این دستورات فرا خوانده شده اند و آیات بسیاری بر این معنا
    دلالت دارد:

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظيماً (احزاب/۷۱)
    و هر كس اطاعت خدا و رسولش كند، به رستگارى (و پيروزى) عظيمى دست يافته است

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ
    تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذاباً أَليماً
    (فتح/۱۷)
    و هر كس خدا و رسولش را اطاعت نمايد، او را در باغهاى (از بهشت) وارد مى‏
    كند كه نهرها از زير (درختانش) جارى است و آن كس كه سرپيچى كند، او را به
    عذاب دردناكى گرفتار مى ‏سازد

    وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ
    رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ
    مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً (احزاب/۳۶)
    و هيچ مرد و زن مؤمنى را در كارى كه خدا و رسول حكم كنند اراده و اختيارى
    نيست (كه رأى خلافى اظهار نمايند) و هر كس نافرمانى خدا و رسول او كند
    دانسته به گمراهى سختى افتاده است

    مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً (نساء/۸۰)
    كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده و كسى كه سرباز زند، تو را
    نگهبان (و مراقب) او نفرستاديم (و در برابر او، مسئول نيستى(

    نتیجه اینکه طبق دستور آیات کریمه قرآن ما نیازمند به سخنان پیامبر اکرم
    (ص) [که همان احادیث حضرت است] می باشیم و اطاعت از این دستورات بر همه
    مسلمین واجب است و طبق آیاتی که در اینجا و پستهای قبلی عرض شد، در صورت
    سرپیچی از فرمان حضرت، طبق صریح آیات قرآن متخلفاندارای گمراهی آشکارند و
    به آنان وعده دوزخ داده شده است و تنها راه نجات اطاعت بی چون و چرا در
    برابر این دستورات است): احزاب/۳۶) و )فتح/۱۷) و )احزاب/۷۱) و آیات بسیار
    دیگر .

    —————————————–

    نکته دیگری که از این آیات بدست می آید اینست که دستورات پیامبر عین
    دستورات خداوند سبحان است و پیامبر در حقیقت دستورات قرآن کریم را برای
    مردم تبیین می کند، به عنوان نمونه:

    خداوند سبحان در قرآن کریم نماز های واجب را اینگونه بر مؤمنان واجب شمرده:

    إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً مَوْقُوتاً (نساء/۱۰۳(
    نماز، وظيفه ثابت و معيّنى براى مؤمنان است

    اما شکل اجرای آن را در هیچ جای قرآن مطرح نکرده است (غیر از نماز خوف
    آن هم به صورت جزئی ، آیه ۱۰۲ نساء) و این تفصیل و جزئیات به پیامبر واگذار
    شده که برای مردم تبیین نماید لذا حضرت نماز را به مردم آموزش داد و
    فرمود:

    صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي (عوالي‏ اللآلي/ج۱/ص ۱۹۸(
    مردم! به شیوه ای که من نماز می خوانم، نماز بخوانید.

    ————————————————

    پرسش:
    آیا از پیامبر(ص) تنها در زمانی که زنده هستند اطاعت می شود یا بعد از وفات ایشان هم وجوب اطاعت باقیست؟

    پاسخ:
    در موضوع رسالت، سخن ما درباره شخص پیامبر نیست، درباره رسالت او و پیام
    آوری او از جانب خدای تعالاست. شما و ما چرا به پیامبر(ص)، پیامبر می
    گوییم؟ چون معتقدیم او از جانب خود حرفی نمی زند و هر آنچه می گوید سخن خدا
    و پیام الهیست:

    وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ ، إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى‏ (نجم/۳ و ۴)

    و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى ‏گويد، آنچه مى‏ گويد چيزى جز وحى كه بر او نازل شده نيست

    پیام خداوند برای بشر، با گذر زمان و جابجایی مکان، رنگ کهنگی و مردگی
    نمی گیرد و تا بشر بر این کره خاکی باقیست، مخاطب پیام خداست و این پیام
    جاودانه است و هرگز نمی میرد.

    تمام آیات کریمه قرآن هم که دال وجوب اطاعت از رسول است، مطلق است و هیچ
    آیه ای اطاعت از رسول را مقید به زنده بودن پیامبر معرفی نکرده؛
    (احزاب/۷۱)(فتح/۱۷)(احزاب/۳۶)(نساء/۸۰)
    پرسش : چگونه به سخنان پيامبر (ص) دست يابيم؟

    پاسخ:
    با مراجعه به احادیث معتبر نقل شده از حضرت رسول (ص) می توان سخنان ایشان را بدست آورد.

    برای تشخیص حدیث صحیح از غیر صحیح نیازمند تعلیم دانش حدیث هستیم؛ شاخه
    های دانش حدیث موارد متعددی است از جمله: رجال الحدیث ، درایة الحدیث ، فقه
    الحدیث و … . ملاکها و چگونگی تشخیص احادیث صحیح از غیر صحیح بخوبی در
    دانش حدیث تحلیل و بررسی شده و اینجا مجال بازگویی آنها نیست. برای آشنایی
    اجمالی با این فن، می توانید به کتاب «روش فهم حدیث» و نیز کتاب «آسیب
    شناخت حدیث» اثر استاد عبدالهادی مسعودی مراجعه فرمایید.

    پرسش:
    همه مسلمین کنونی مدعی هستند که از رسول اطاعت می کنند و پایه و اساس اطاعت
    کردن آنها هم همین احادیثی است که جنابعالی به این موضوع اشاره فرموده
    اید. پیامبر فرموده اند که نماز را به گونه ای اقامه کنید که من اقامه می
    کنم ولی هر فرقه ای به گونه ای خاص نماز اقامه می کنند و هر کدام هم مدعی
    هستند که نماز آنها همان نماز رسول است.

    پاسخ:
    شما عمل مسلمان و مدعیان پیروی از پیامبر را ملاک پذیرش یا عدم پذیرش مطلبی
    علمی قرار داده اید؛ مطلبی که می بایست حق و باطل آن را از ژرفای آیات
    محکم قرآنی بدست آورید.

    هدایت یا گمراهی مدعیان پیروی از پیامبر، درست یا نادرست بودن عمل
    مسلمین و مواردی از این قبیل (که مربوط به عمل مسلمین و چگونگی اجرای
    دستورات اسلام توسط آنهاست)، ربطی به کشف حقیقت از بطن آیات محکم قرآنی
    ندارد، همچنانکه تأثیری هم در این حقیقت مستند به آیات کریمه قرآن ندارد؛

    و اصلا همین نگاه اشتباه به «مسأله حق و باطل»، و «افراد و عمل آنها را
    معیار حق و باطل قرار دادن» است که قلوب ساده لوحان و افراد بی بصیرت صدر
    اسلام را می لرزاند و به اندک فریب اهل باطل، از این سو به آن سو می برد.
    بسیار بجا و مناسب است که در اینجا به داستانی از جنگ جمل، و سخن بلند علی
    (ع) در این نبرد حماسی اشاره کنیم:

    جـنـگ جـمل به خاطر جاه طلبى گروهى از جمله طلحه و زبير عليه حكومت عـدل
    عـلى (ع) بـه راه افـتـاد. فـتـنـه جـويـان بـراى فـريـب افكار عمومى،
    عايشه همسر پـيـامـبـر (ص) را نـيـز براى ستيز با على “(ع)، به همراه خود
    به صحنه جنگ آوردند.

    در بحبوحه جنگ و در آن موقعيت حسّاس، يكى از ياران امام على (ع) به نام
    حارث، به آن حـضـرت مـراجـعه كرد و عرضه داشت: من در امر حيرت آورى گرفتار
    آمده ام؟ حيرانم از ايـنـكه مى بينم شما با كسانى از قبيل طلحه، زبير و
    عايشه مى جنگيد كه از صحابه بـزرگ پـيامبر (ص) بوده اند و از طرفى خود شما
    هم از نزديكان پيامبر اسلام هستيد! هر دو طرف سابقه درخشانى در حمايت از
    اسلام داريد! در اين امر متحيّر مانده ام كه كدام يك از شما را بر حق
    بدانم؟

    امام علی (ع)، توصيه روشن گرِ مهمى به او فرمودند:

    «يا حارِثُ اِنَّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ
    فَحِرْتَ! اِنَّكَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ فَتَعْرِفَ اَهْلَهُ وَ لَمْ
    تَعْرِفِ الْباطِلَ فَتَعْرِفَ مَنْ اَتاهُ» [ نهج البلاغه، فيض الاسلام،
    خطبه ۲۶۳]

    اى حـارث! تـو بـه پـيـش پـاى خـود چـشـم دوخـتـه اى و از بـلنـدا بـه
    مسائل نمى نگرى، در نتيجه به سرگردانى دچار آمده اى. تو حق را نشناخته اى
    تا اهلش را بازشناسى، باطل را نيز نمى شناسى تا هر كه بدان سو رفت، بشناسى

    امام می فرماید: معیار تشخیص حق وباطل افراد و عمل آنها نیست، بلکه باید
    ابتدا حق و باطل را شناخت و بعد عمل افراد را بر آنها عرضه نمود؛ اگر
    موافق حق عمل نمودند، اهل حق اند وگرنه اهل باطل اند.

    ———————————————

    پرسش:
    تشخيص حق و باطل چگونه ممكن است؟

    پاسخ:
    برای یافتن حقیقت باید ذهن و فکر خود را از پیش داوری های ناعادلانه پاک
    ساخته و درونتان را از نبرد با آنچه بر خلاف باورتان است، مبرا سازید.
    سخنان مستند و منطقی را بشنوید و برترین و بهترینش را برگزینید:

    الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ
    الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ (زمر/۱۸)
    آنان كه سخن را مى‏ شنوند و از بهترينش پيروى مى ‏كنند، اينانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده، و اينان همان خردمندانند

    ———————————-

    راه حق تمسک به آیات کریمه قران و عمل به دستورات آنست و از جمله
    مهمترین دستورات قرآن کریم، اطاعت از فرامین الهی و نیز اطاعت از دستورات
    پیامبر اکرم (ص) است (که بخشی از آیات دال بر این مطلب را در پستهای قبل
    نگاشتم و تکرار نمی کنم). از مهمترین دستورات حضرت رسول (ع) هم تمسک به
    قرآن و اهل بیت (ع) است و احادیث متواتر بسیاری از جمله حدیث متواتر ثقلین
    بر این مطلب روشن گواهی می دهد.


    نسخ قرآن به وسیله حدیث ممکن است؟

    بنا به اخبار و احادیث، مراتب مردم در دین متفاوت است و ایمان ده درجه
    دارد و هر درجه هم ده جزء. بعضی از مردم فقط یك یا چند جزء (بخش) از درجه‌ی
    ایمان را دارند و برخی هم واجد یك درجه یا دو درجه یا بین آندو و كمتر و
    بیشتر از آن، نسبت به ایمان كامل هستند. بر این اساس، تحمل هر كسی متناسب
    با ایمانی است كه دارد و تحمیل احكام صاحبان درجات بالاتر به پایین تر از
    آنها موجب هلاكت ایشان می‌شود. پس اگر كسی به مراتب مردم و اختلاف احوال و
    درجات ایمانی ایشان بصیرت نداشته باشد و براساس باور خودش حكمی بكند، باعث
    ایجاد اختلاف می‌شود و اگر حكم خود را صحیح بداند، چون حكمش ناشی از رای و
    انانیت اوست و نه براساس حكم خدا و بصیرت الهی، لذا به منزله‌ی حكم طاغوت
    است. اما كسی كه به مراتب و درجات مردم و به احكام و به كیفیت تعلق احكام
    به مردم براساس مراتب ایمانشان بصیر و آگاه باشد، حكم نمی‌كند جز از آنچه
    كه خدا در مورد چگونگی تعلق احكام به مردم، به او نشان داده است و حكم او،
    از قیاس و رای و نفس خودش نیست و در نتیجه در حكمش اختلاف راه ندارد، یعنی
    حكمش واقعی و حقیقی بوده و جوازی برای ارائه حكم مخالف آن حكم وجود ندارد و
    چون مراتب و درجات ایمانی مردم غیرمتناهی است، لذا احكام نیز غیرمتناهی
    می‌باشند و حتی ممكن است برای یك شخص در احوال مختلفی كه پیش می‌آید، احكام
    گوناگونی صدق كنند و اختلاف اخبار مربوط به احكام، ققط به خاطر تقیه یا
    اختلاط اكاذیب و غلطها به حكم اصلی نیست، بلكه بیشتر علت اختلاف این اخبار،
    اختلاف احوال مردم است و اگر در مذهبی اختلاف اخبار در یك مساله نسبت به
    اشخاص متعدد نباشد، شایسته است كه آن مذهب ترك شود و انعطاف ناپذیری آن،
    سبب خروج مردم از مذهب می‌شد. پس این لحاظ نمودن درجات و اختلاف احكام و
    ناسخ و منسوخ، لازمه‌ی قدرت و سلطنت مطلق و حكمت و علم خدا و مقتضای ربوبیت
    او نسبت به جهانیان است، چه در ارسال رسل و انزال كتب و تشریع احكام و نسخ
    و تبدیل شرایع و غیره.

    نسخ
    آیه‌ای از قرآن باید فقط به وسیله‌ی آیه‌ی دیگری از خود قرآن صورت گیرد.
    زیرا باطل از جلو و پشت (آینده و گذشته) در قرآن راه نمی‌یابد و خداوند
    تعهد فرموده كه آنرا حفظ كند و پیداست كه حفاظت از نسخ و ازاله و ابطال،
    مهم‌تر از حفاظت از تحریف است. لذا نسخ قرآن به وسیله‌ی سنت ممكن نیست و از
    همین رو، هر فعل و قول و تقریر پیامبر(ص) و اهل البیت(ع) كه معارض و ضد
    قرآن نباشد، برای همه حجت شرعی است. نكته‌ی مهم
    دیگر اینست كه نسخ و ا نساء آیات الهی بگونه‌ای است كه بندگان خدا را در
    منزلت عبودیت حفظ كند یا ارتقاء دهد( شاید مفهوم ثلیت یا خیریت نیز همین
    باشد) نه این كه باعث آزادی و رها شدگی آنها از قیود تكالیف شرعی و عبودیت
    گردد. لذا هر چه كه برای بندگان زیانبار باشد، همواره حرام خواهد ماند و هر
    چه كه سودمند باشد، حلال و مباح می‌ماند. مثلاً آنچه كه بنابه تورات حرام
    بوده در اسلام نیز حرام تلقی شد، اما آنچه را كه حضرت یعقوب(ع) به دلایلی
    با عهد كردن بر خود حرام ساخته بود و یهودیان هم آن را حرام تلقی می‌كردند،
    قرآن كریم بر آنها حلال فرمود. به تعبیر دیگر، هر آیه و نشانه‌ای دلیل راه
    است بر یك حقیقت و مدلول. معنای «حقّ» نیز امر ثابت است و حقایق از جمله
    رضا و سخط الهی و صفات و اسماء او تبارك و تعالی و منازل و حقایق آخرت،
    ثابت و حقّند و تغییر و تبدیل نمی‌پذیرند. سعادت بشر نیز مفهوماً و مصداقاً
    یكی است كه توسط انبیای خدا علیهم السلام معرفی می‌شود. آیات الهی هم به
    عنوان طریقه‌ای برای آشكارسازی حقایق و راهنمایی برای وصول به آنها نازل
    می‌شوند و پیداست با تغییر مقتضیات زمان و احوال و فرهنگ مردم، آیات الهی
    نسخ و تبدیل می‌شوند تا از راه مناسب با مقتضیات و احوال جدید، آن حقایق
    ثابت معلوم‌تر یا بیشتر قابل دسترس بشوند. درست مثل گنجی یا هدفی كه در
    نقطه ی ثابتی وجود دارد و راههای مختلفی برای رسیدن به آن پیشنهاد می‌شود
    كه بنا به متقضای زمان از نظر جاده ای، آبی، ریلی، هوایی بودن متفاوتند،
    ولی همه به همان نقطه منتهی می‌شوند و در همه آنها نیز ویژگیهای ثابتی مثل
    لزوم هوشیاری در برابر خطرات احتمالی وجود دارد. پس دقت كنید كه آیا حقایق و
    اهدافی كه امثال باب و بهاء ترسیم و تعریف می‌كنند، همان است كه در اسلام
    آمده است؟ اگر آن نیست دلیل دیگر بر كذب دعاوی ایشان یافته‌اید. در واقع
    می‌توان گفت كه ریشه‌ی اختلاف علمای شیعه با آن‌ها نیز عقاید و اهداف
    متفاوت طرفین بود و نمی‌توان گفت عقیده و هدف هر دو طرف متعارض، صحیح و
    واقعی (منطبق بر واقعیت عالم هستی) بود، بلكه یكی صحیح و دیگری غلط بود و
    قابل جمع نبودند. اگر حسینعلی نوری این را می‌فهمید، به آقا نجفی نامه
    نمی‌نوشت و در او طمع نمی‌كرد.

    نكته مهم دیگر این است كه به دلیل حجیت مطلق قرآن كریم، نسخ
    آیه‌ای از قرآن باید فقط به وسیله‌ی آیه‌ی دیگری از خود قرآن صورت گیرد.
    زیرا باطل از جلو و پشت (آینده و گذشته) در قرآن راه نمی‌یابد و خداوند
    تعهد فرموده كه آنرا حفظ كند و پیداست كه حفاظت از نسخ و ازاله و ابطال،
    مهم‌تر از حفاظت از تحریف است. لذا نسخ قرآن به وسیله‌ی سنت ممكن نیست و از
    همین رو، هر فعل و قول و تقریر پیامبر(ص) و اهل البیت(ع) كه معارض و ضد
    قرآن نباشد، برای همه حجت شرعی است. اما اگر معارض و ضد آن باشد، مردود
    است. دلیل دیگر هم این است كه سنت نه بهتر از قرآن است و نه مثل آن، پس
    نمی‌تواند ناسخ قرآن باشد. همچنین این كه در آیه۱۰۶ سوره‌ی مباركه‌ی بقره
    فوراً پس از اعلام نسخ و انساء (به معنی واداشتن به ترك حفظ یا ترك عمل یا
    تاخیر اندازی) آیات، به قدرت مطلقه‌ی الهی بر همه چیز تصریح می‌فرماید،
    نشان می‌دهد كه نسخ آیات فقط باید توسط خود خداوند قادر متعال صورت گیرد.
    هرچند به استناد آیه۳ از سوره ی مباركه نجم و اعتقاد به عصمت و علم لدنّی
    پیامبر اكرم(ص) نسخ حكم قرآنی توسط سنت قطعی مقدس آن حضرت هم بعید از ذهن
    نیست.


    منبع:ganjit.ir

    تفاوت حدیث قدسی با آیات قرآن چیست؟+عکس

    نظرات کاربران
    *

    ایمیل شما برای همه نمایش داده نخواهد شد.

    *

    از نوشتن نظرات با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

    *

    از ارسال نظرات غیر مرتبط با متن خبر , تکرار نظرات دیگران , توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمائید.

    *

    نظراتی که حاوی تهمت و بی احترامی به مقدسات مذهبی , ادیان الهی , مسئولان کشوری , اقلیت های قومی و مذهبی و مغایر با عرف و قوانین جاری کشوری باشد منتشر نخواهد شد.


    ارسال دیدگاه

    *

    *

    *

    تصویر دیدنی امروز
    • پربازدیدترین
    • جدیدترین مطالب
    ایمیل خود را بدون www در کادر رو به رو وارد نمایید